Friday 21 August 2015

Ujian

Alhamdulillah sudah selamat sampai ke perkampungan utara setelah beberapa hari berada di Kuala Lumpur. Apa yang saya dapat selama saya berada di Kuala Lumpur sangatlah banyak pengalaman dan kajian daripada pemerhatian saya, tidak terhad kepada tindak tanduk masyarakat di kawasan tersebut bahkan kawan-kawan saya juga menjadi pemerhatian saya. Kerana apa? Kerana dari itu kita akan mempelajari sikap dan pendirian seseorang tersebut.



Kad Matrix , ahaha


Mengenai program yg saya ikuti ialah BAHTERA, Bumiprenuers Of Tomorrow ( Layari Peluang Keusahawanan Bersama ) yang bertempat di dewan KLCC, Kuala Lumpur. Slot Dr. Azizan Osman di Program BAHTERA, Bumipreneurs Of Tomorrow la yang banyak memberi input-input yang berguna. Salah satu yang boleh saya tuliskan di sini ialah " Jangan Takut Kepada Kegagalan ". Mengenai point jangan takut kepada kegagalan ialah, kebanyakkan manusia tak pernah rasa bersyukur dengan apa yg diorg perolehi. Sebab apa? Kerana manusia hanya inginkan keselesaan yang berpanjangan tanpa ada sedikit pun kesusahan. Apa yang selalu kita dengan dengan pepatah orang tua "Susah-susah dahulu, senang-senang kemudian". Berlainan dengan orang sekarang yang hanya mahu kesenagan yang tidak pernah luput.






Projek abg long 5 Juta.....hahaha


Yang menarik ialah, kalau kita selalu mendapat kesenagan tanpa ada kejatuhan walaupun sekali, bagaimana kita hendak berkongsi pengalaman kita dalam kehidupan kita kepada masyarakat lain untuk terus berusaha dan bersemangat dalam menjalani kehidupan seharian? Cukup sahaja kita berkata, Aku dah diuji oleh Allah? Padahal kita tidak pernah diuji sama sekali? 



Hayatilah petikan ayat al-Quran Surah al-Ankabut dalam ayat 2-3 sebagai kesimpulan penulisan ini.


" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiar begitu saja dengan mengatakan, "Kami telah beriman" sedang mereka tidak diuji lagi?"Ayat 2

"Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka , Maka Allah maha mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang berdusta". Ayat 3



No comments:

Post a Comment