Friday 15 May 2015

Dalaman Kita

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian, kali ini post yang berkaitan "spiritual" kita. Ia juga berkaitan dengan post yang pertama dan yang kedua. Spiritual atau dalaman kita adalah salah satu bahagian yang hidup. Apa yang kita faham dengan perkataan hidup? Apa itu hidup? Dan apa itu benda yang hidup? Setiap kehidupan memerlukan santapan. Spiritual juga memerlukan santapan hatta hati yang lemah, hati yang sedih ataupun orang guna istilah "mental down" memerlukan kata-kata manis supaya hati menjadi tenteram dan tenang. Imam Ali pernah berkata dalam kata-kata hikmahnya; setiap badan yang sakit memerlukan ubat, dan setiap hati yang sakit memerlukan kata-kata hikmah.






Gambar ini masa saya ke Kem Kepimpinan Zon Utara, dengan kerjasama HEP UiTM Perlis, Kedah, Pineng dan Perak yang diadakan pada bulan 5 bertempat di Kampus UiTM Tapah, Perak. Apa yang berkaitnya gambar ni dengan post sekarang? okay, Spiritual dan kepimpinan tidak dapat dipisahkan. Apa buktinya? Adakah hanya sekadar omongan-omongan kosong? Disini saya akan lampirkan sebuah kisah kepimpinan dan spiritualnya seorang pemimpin.


Pada zaman Khalifah Ali memerintah, Saidina Ali dikenali orang yang zuhud,saling mencintai , pentingnya kedamaian, berilmu pengetahuan yang luas dan berpandangan jauh. Kerana sifatnya yang saling mencintai dan pentingkan kedamaian, dikisahkan oleh Saidina Hussien bahawa setiap minggu keluarga Saidina Ali akan menggadakan korban untuk fakir-fakir miskin yang kurangnya makanan. Pada suatu hari, Saidina Hussien memerhatikan gelagat atau rasa semacam je dengan seorang pak cik tua, sebab apa? Kerana setiap kali ja ada pembahagian makanan korban ni dia tidak makan untuknya, tetapi dia membungkuskan. Ini yang menyebab Saidina Hussien nak mengetahui apa niatnya untuk membungkus. Nak di katakan dia adalah seorang kara, kepada siapakah hendak dia hulurkan bantuan? Jadi pada minggu yang lain, Saidina Hussein menahannya dan bertanya kepadanya, " Kepada siapakah kamu hendak bagi daging ini?" Lalu orang tua itu menjawab, kepada seorang lelaki yang aku melihatnya susah darripada aku, bajunya compang camping dan mukanya nampak keletihan yang sedang bekerja di ladang kurma milik Yahudi.




Jadi Saidina Hussien pun berkata kepada orang tua tersebut, " tunjukan dia kepadaku". Mereka berdua berjalan la sehingga 1/4 hendak sampai. Saidina Hussien berhenti berjalan dan menangis terseka-esak. Lalu orang tua bertanya," wahai cucu nabi, wahai kesayangan rasulullah mengapa engaku menangis?" Saidina Hussein menjawab; " yang sedang berkerja di ladang kurma itu adalah bapaku, Amirul Mukminin Ali Abi Thalib. Di riwayatkan bahawa Saidina Ali bekerja di ladang kurma milik Yahudi dan dengan duit itu la beliau membuat korban kepada fakir miskin. SOLAWAT!




Sebagai kesimpulan, kepada pembaca-pembaca sekalian. Anda sendiri boleh menilai apa moral dan kebaikan yang saya kisahkan cerita yang indah ini pada post kali ini.Anda sendiri akan rasa hebatnya Saidina Ali yang hanya makan dan minum bila keperluan. Hebatnya seorang pemimpin didikan Rasulullah. Pernah diriwayatkan daripada Umar Bin Abdul Aziz, Khalifah Bani Umayyah berkata; Imam Ali adalah orang yang paling zuhud selepas Nabi Muhammad SAW.





Orang handsome.


No comments:

Post a Comment